PROGRAMMA

Autono Speakers

vrijdag 12 september 2014

Op vrijdag 12 september neemt Noordkaap samen met het publiek tijdelijk een parkeerplaats en een FM frequentie in bezit voor een unieke happening. Een live elektro concert met visuals door Radboud Mens, Michel Banabila en Marco Douma.

Volg dit event op FB / Download volledig programma / Pers over It Never Happened, NKTaxi & Autono Speakers

Op de plek waar stichting Noordkaap in 2004 opgericht werd, brengen deze multimediakunstenaars een live-concert dat exclusief hoorbaar is via de autoradio. Dus neem je auto mee naar deze drive-in, zet de motor uit, de radio aan, en geniet van het geluid om je heen! Hoe meer publiek afstemt op de zender, des te groter de gezamenlijke luidspreker. Mensen met een boom car of andere vette speakers zijn natuurlijk ook van harte uitgenodigd. Het concert wordt voorafgegaan door een choreografie van Kees Thies voor (bewegende) auto's.

Banabila, Mens en Douma

Banabila, Mens en Douma zijn voornamelijk werkzaam in de experimentele geluidscene. Denk aan een in elkaar overvloeiende mix van ambient, drone, technoise, minimal techno, electro en bombastische ritmes waar je niet alleen naar kunt luisteren, maar die je bijna als een zachte kriebel door je hele lijf voelt golven. Dit alles wordt ondersteund en verrijkt door de abstracte, hypnotiserende en live gemixte videobeelden van Marco Douma. Nieuwsgierig? Zet thuis je speakers wat harder voor hun recente project Light is Everywhere.

   

live streaming naar festival de Wereld van Witte With/ Rotterdam

AUTONO Speakers wordt gestreamd naar onze sattelietruimte in Galerie de Kromme Elleboog in Rotterdam.  Je kunt het concert ook zelf online volgen. Met dank aan Arminius voor het verzorgen van de live stream.

AUTONO SPEAKERS

is een productie van Noordkaap in het kader van de tentoonstelling It Never Happened. Vanuit een postfuturistisch standpunt vieren en betreuren wij Noordkaaps centrale thema's zoals Neoliberale stadsplanning, Creative Industry, DIY, Populisme, economische crisis, Cyberpunk, artistiek activisme en de rol van de kunstenaar en het kunstinstituut.  It Never Happened neemt Franco Berardis boek ‘After the Future’ (2011) mee als reisgids. Die reisgids is geen leidraad, maar eerder een paperback dat je af en toe uit het dashboardkastje vist, om te kijken of je geen insidertips mist. In ‘After the Future’ wordt het concept van de toekomst als basis van onze moderne geschiedenis op het gebied van cultuur, politiek en economie, herzien, teruggedraaid, geannuleerd en uiteindelijk nieuw leven ingeblazen op een totaal onverwachte manier. Die toekomst, waar we de laatste honderd jaar in geloofden, is dood. Van Futurisme tot post-futurisme. “Wij leven”, beweert Berardi, “nu in een ruimte buiten de toekomst”.

De auto als collectieve belevingsruimte

De futuristen prezen de auto als het toppunt van schoonheid. Machine van staal, altijd in beweging en op weg naar een welvarende toekomst. Berardi laat ons de auto zien in stilstand. Roerloos in het verkeer van geaccumuleerde speed machines: Snelheid is vertraagd met de introductie van het internet. De snelheid wordt niet langer naar buiten gebracht in een industrieel object. Het is nu in ons. Wij zijn info-machines. Berardi beweert dat ons product niet langer een tactiel object is. In plaats daarvan, handelen we in symbolen en wordt onze tijd gedepersonaliseerd.  Binnen It Never Happened ondergaat de auto een functieverandering. Het verlengstuk van identiteit, individuele ruimte en kapitaal op wielen, wordt een collectieve belevingsruimte in de projecten ‘NKTaxi’ en ‘Autono Speakers’.

“The European worker’s productivity must be increased while salaries must be reduced. This produces an effect of low demand, deflation, and depression, but also overproduction. 40 percent of cars produced in Europe will not find buyers (thank God). So why should carmakers seek to increase the productivity of their already hyper-exploited workers? Consumption declines because salaries shrink, but also because Europeans simply do not need any more cars.”

AUTONOmie en media activisme

Autono Speakers verwijst naar recente discussies over het begrip autonomie in de kunst, zoals bijvoorbeeld onderzocht in ‘The Autonomy Project’ (Van Abbe Museum, 2011) en in Open nr. 23 ‘Autonomie, nieuwe vormen van vrijheid en onafhankelijkheid in kunst en cultuur’. Autono is ook een letterlijke vertaling van ‘nee zeggen’ tegen de auto. Autono Speakers is een concert dat exclusief via de autoradio te beluisteren is. Het is een happening ter viering van de toe-eigening van radiofrequenties in de jaren ’70 door media-activistische, vooral nieuw linkse, groeperingen. Zoals Radio Alice*, dat mede opgericht werd door de auteur van onze reisgids Berardi, in Bologna.

* Radio Alice was an Italian free radio broadcasting from Bologna at the end of the 1970s. It started transmitting on February 9, 1976 using an ex-military transmitter on a frequency of 100.6 MHz. The station was closed by the carabinieri on March 12, 1977. Radio Alice then re-opened again for two years and became politically aligned with the autonomism movement. Radio Alice's output covered a myriad of subjects: labor protests, poetry, yoga lessons, political analysis, love declarations, cooking recipes, Jefferson Airplane, Area or Beethoven music. Participants in the station included Franco "Bifo" Berardi, Maurizio Torrealta, Filippo Scòzzari and Paolo Ricci.

Locatie en tijden

locatie: Parking Stadswerven, Maasstraat

start: 20:30

entree: gratis

moderator: Kees Thies

Van Meel Lighting - Sound & Support

 

Do Not X-Ray

Kunstrand van Dordt

Kunstenaars: Marco Douma, Michel Banabila en Radboud Mens.

images/INH_autono_douma.jpg

Autono Speakers concert met Banabila|Mens|Douma

images/INH_autono_jeroenniemeijer.jpg images/INH_autono_douma2.jpg images/INH_Autono_Jodi.jpg images/INH_Autono_Jodi2.jpg images/10430417_10204675269260809_2164568916364236871_n.jpg images/ColumnThies_12-09-2014.jpg